The Role of IT Capabilities in Enhancing Digital Banking Services

An Exploratory Study of a Sample of Private Banks in Mosul

Authors

  • Abdullah H. Al-Balah Department of Management Information Systems, College of Administration and Economics, University of Mosul, Mosul, Iraq
  • Hani Ramadhan Department of Management Information Systems, College of Administration and Economics, University of Mosul, Mosul, Iraq
  • Abdullah Abdulhaq Department of Management Information Systems, College of Administration and Economics, University of Mosul, Mosul, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.61704/jpr.v25i1.pp32-41

Keywords:

IT Capabilities, Digital Banking Service, Private Banks

Abstract

This study aims to analyze the role that IT capabilities play in private banks to enhance digital banking services provided to customers in a competitive banking environment. The research adopts a descriptive-analytical approach، formulating a set of hypotheses to test the relationship and impact between IT capabilities and the offered digital banking services. Data were collected through a questionnaire distributed to a sample of senior management leaders in selected private banks in Nineveh Governorate، given their pivotal role in shaping strategies at the executive level، in addition to employees working in the IT departments of these banks. The study concluded that there is a strong correlation between IT capabilities and digital banking services in the banks under investigation.

References

أبو عجوة، حسام (2020)، أثر تقانة المعلومات على جودة الخدمات المصرفية من وجهة نظر العاملين في البنوك الوطنية في قطاع غزة، مجلة جامعة الاستقلال للأبحاث، 5(2)، 295-328.

البله، عبدالله هاشم (2018)، دور الجاهزية الرقمية لاعتماد تطبيقات البنوك الرقمية: دراسة استطلاعية في مصرف الموصل للتنمية والاستثمار، المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات، 8(3)، 26-49.

بن سالم، بلال (2024)، الخدمات المصرفية الرقمية كآلية لتعزيز الشمول المالي: تجربة الإمارات العربية المتحدة، مجلة البشائر الاقتصادية، 10(2)، 79-94.

بن موسى، عمر (2020)، الخدمات المصرفية الإلكترونية ومتطلبات تطويرها في الجزائر: دراسة ميدانية، أطروحة دكتوراه، جامعة غرداية، الجزائر.

حسن، محمد مصطفى (2017)، انعكاسات قدرات تقانة المعلومات في جودة التعليم الجامعي: دراسة حالة في كلية الهندسة جامعة كركوك، المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات، 8(1)، 116-143.

الراشد، مها سامي (2022)، دور العلاقات العامة الرقمية في تسويق الخدمات المصرفية: دراسة تحليلية على البنوك في مملكة البحرين، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، 6(8)، 111-129.

رمزي، داود وبلعايب، بولشفار (2022)، تحليل اتجاهات المستهلكين نحو استخدام الخدمات المصرفية الرقمية دراسة حالة بنك القرض الشعبي الجزائري - وكالة ميلة، شهادة ماجستير غير منشورة، معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.

سعيدي، عبد الحليم وبن موهوب، سارة ومخلخل، زوينة (2022)، مدى تأثير تكنولوجيا المعلومات على تحسين جودة الخدمة البنكية دراسة حالة بنك الخليج وكالة بسكرة، مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية، 6(1)، 926-945.‎

الشمري، فراج نغيمش (2014)، اسهام قدرات تقانة المعلومات في تعزيز استراتيجيات الريادة: دراسة استطلاعية لأراء عينة من القيادات الإدارية في عدد من المصارف / محافظة نينوى، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.

الصمادي، حازم نعيم (2023)، المسؤولية في العمليات المصرفية الالكترونية، دار وائل للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

ضاهر، حنان (2017)، معوقات تطبيق الصيرفة الإلكترونية في فروع المصارف التجارية الخاصة العاملة في مدينة اللاذقية، مجلة جامعة تشرين للدراسات والبحوث العلمية، 39(1)، 65-82.

عبدالرحمن، أشرف عبدالرحمن (2022)، أثر تطبيق التحول الرقمي على جودة الخدمات المصرفية: دراسة تطبيقية على الجهاز المصرفي المصري، المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، 13(2)، 566-621.

العفيف، محمد علي والزعبي، صدام (2023)، أثر الخدمات المصرفية الإلكترونية على ربحية البنوك التجارية: دراسة تطبيقية على البنوك التجارية الأردنية، المجلة العربية للإدارة، 43(3)، 253-272.

العنزي، حمدان عبيد (2008)، قدرات تقانة المعلومات ودورها في الإبداع الاستراتيجي: دراسة تطبيقية في عينة من شركات الاتصالات المتنقلة في العراق، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.

قاسم، سامر (2015)، أثر تكنولوجيا المعلومات في جودة الخدمة المصرفية دراسة ميدانية على فروع المصرف التجاري السوري باللاذقية، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 37(2)، 109-124.

مراد، مرابط (2015)، أثر تكنولوجيا المعلومات على جودة الخدمات المصرفية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بسكرة، الجزائر.

مهدي، أحمد حمدان وعبد الله، عبد الله محمود (2020)، قدرات تكنولوجيا المعلومات وأثرها في تعزيز إبداع الخدمات المصرفية: دراسة تحليلية في مصارف تجارية عراقية خاصة مختارة، مجلة تكريت للعلوم الإدارية والاقتصادية، 16(52)، 389-407.

Alavi، M., and Leidner, D. (2001), Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, MIS Quarterly, 25(1)، 107-136.

Bharadwaj, A. (2000), A Resource-Based Perspective on Information Technology Capability and Firm Performance: An Empirical Investigation, MIS Quarterly, 24(1)، 169-196.

Bhatt, G., and Grover, V. (2005), Types of Information Technology Capabilities and Their Role in Competitive Advantage: An Empirical Study, Journal of Management Information Systems, 22(2), 253–277.

Jasim, Y., and Raewf, M. (2020), Impact of the Information Technology on the Accounting System, Cihan University-Erbil Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 50-57.‏

Lin, B. (2007), Information Technology Capability and Value Creation: Evidence from the US Banking Industry, Technology in Society, 29(1), 93-106.

Lu, Y., and Ramamurthy, K. (2011), Understanding the Link between Information Technology Capability and Organizational Agility: An Empirical Examination, MIS Quarterly, 35(4)، 931-954.

Melville, N., Kraemer, K. and Gurbaxani, V. (2004), Review: Information Technology and Organizational Performance: An Integrative Model of IT Business Value, MIS Quarterly, 28(2), 283-322.

Mwababa, Y. and Chrine, C. (2024), Assessing the Effect of Digital Banking Services on Retail Banking Customers’ Satisfaction Levels in Lusaka’s Central Business District, Journal of Economics, Finance and Management Studies, 7(7), 3829-3851.

Ombati, T., Magutu, P., Nyamwange, S., Nyaoga, R. (2010), Technology and Service Quality in the Banking Industry: Importance and Performance of Various Factors Considered in Electronic Banking Services, African Journal of Business & Management (AJBUMA), 1, 151-164.

Pebrianto, A. and Djamhur, S. (2013), The Influence of Information Technology Capability, Organizational Learning, and Knowledge Management Capability on Organizational Performance, Journal of Information and Knowledge Management, 3(11), 112-120.

Rai, A., Patnayakuni, R. and Seth, N. (2006), Firm Performance Impacts of Digitally Enabled Supply Chain Integration Capabilities, MIS Quarterly, 30(2), 225-246.

Sabherwal, R. and Jeyaraj, A. (2015), Information Technology Impacts on Firm Performance: An Extension of Kohli and Devaraj (2003), MIS Quarterly, 39(4)، 809-836.

Sadeghimanesh, M. and Samadi, A. (2013), The Effect of IT (Information Technology) on Financial Performance of the Banks Listed in Tehran Stock Exchange, European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 2911-2919.

Thabit, T. (2019), The Influence of Mobile Information Technologies in Enhancing the Electronic Audit, The 3rd International Scientific Conference, Amman, Jordan: The World Islamic Sciences and Education University.

Thabit, T., and Jasim, Y. (2017), Applying IT in Accounting, Environment and Computer Science Studies, Scholars' Press.‏

Thabit, T., Hadj Aissa, S., and Jasim, Y. (2021), The Impact of Green ICT Adoption in Organizations of Developing Countries, Al-Riyada for Business Economics Journal, 7(1), 9-18.

Thabit, T., Raewf, M., Abdulrahman, O., and Younis, S. (2016), The Adoption of E-commerce in SMEs: A Case Study on a Sample of Iraqi Enterprises, International Journal of Latest Research in Engineering and Technology, 2(6), 38-46.‏

Wade, M. and Hulland, J. (2004), Review: The Resource-Based View and Information Systems Research: Review, Extension, and Suggestions for Future Research, MIS Quarterly, 28(1)، 107-142.

World Bank, (2020), Digital Financial Services Report.

Published

2025-01-27

How to Cite

Al-Balah, A. H., Ramadhan, H., & Abdulhaq, A. (2025). The Role of IT Capabilities in Enhancing Digital Banking Services: An Exploratory Study of a Sample of Private Banks in Mosul. PROSPECTIVE RESEARCHES, 25(1), 32–41. https://doi.org/10.61704/jpr.v25i1.pp32-41

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.