Employing the SWOM Strategy in Teaching Mathematics and Its Impact on the Achievement of First Intermediate Female Students Class
DOI:
https://doi.org/10.61704/jpr.v24i3.pp83-94Keywords:
SWOM Strategy, Mathematics, First Intermediate ClassAbstract
The current research aims to identify the use of the SWOM strategy in teaching mathematics and its impact on the achievement of first-year intermediate female students. To ensure the aim of the research, the researcher developed the main null hypothesis, which states that there is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average achievement scores of the female students of the experimental group. who studied according to the SWOM strategy and the average achievement scores of the control group students who studied according to the usual method in the achievement test. The research sample consisted of (71) female students from the first intermediate year of (Al-Shorouk) High School. They were distributed randomly, with (36) female students in the experimental group that studied According to the SWOM strategy, (35) students were assigned to the control group who studied in the usual way, and they were rewarded in the variables (previous academic achievement in sixth-grade mathematics, previous experience, and level of intelligence). In light of the results of the research, the researcher developed a number of conclusions, recommendations and proposals, including the effectiveness of SWOM in teaching mathematics and raising the level of female students’ acquisition of information compared to the usual method. It was also proposed to conduct a study of the effectiveness of the SWOM strategy in developing geometric thinking among first-year intermediate school female students. In mathematics
References
ابو شرخ، اسماء يوسف (2017)، معرفة فاعلية استراتيجية سوم SWOM في تحصيل مادة الكيمياء لدى طالبات الصف الخامس العلمي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الاسلامية، غزة، فلسطين.
ابو غزال، معاوية محمود (2009)، نظريات التطور الانساني و تطبيقاتها التربوية، الطبعة الاولى، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
بكار، عبد الكريم (2011)، حول التربية والتعليم، دار القلم للنشر والتوزيع، دمشق، سوريا.
جابر، ليانا، وقرعان، مها (2004)، انماط التعلم النظرية والتطبيق، مركز القطاع للبحث والتطوير، رام الله، فلسطين.
جاسم، عبد السلام جودت، مهدي، أسامة عبدالكاظم، وكريم، إنتصار علوان (2016)، اثر استعمال نموذج الفورمات في اكتساب المفاهيم الاحيائية واستبقائها لدى طالبات الصف الثاني متوسط، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والنفسية، 29، 33-45.
الجندي، امينة السيد واحمد، نعيمة حسن (2004)، دراسة التفاعل بين بعض اساليب التعلم والسقالات التعليمية في التحصيل والتفكير التوليدي والاتجاه نحو مادة الرياضيات لدى تلميذات الصف الثاني الاعدادي، المؤتمر العلمي السادس عشر، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، مصر، مجلد 2، 55-66.
الجهني، أحلام) 2017(، التعرف الى اثر استراتيجية SWOM في تحصيل طالبات الصف الخامس الادبي في مادة الجغرافية، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 3(6)، 54-76.
الحربي، حليمة (2015)، اثر التفاعل بين استراتيجية العصف الذهني واساليب التعلم لكولب على التحصيل وتنمية مهارات التفكير التوليدي في الرياضيات لدى طالبات الصف الاول الثانوي، رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة طيبة، السعودية.
الحويجي، خليل بن ابراهيم والخزاعلة، محمد سلمان (2012)، مهارات التعلم والتفكير، دار الخوارزمي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الروسان، فاروق (2006)، اساليب القياس التشخيصي في التربية الخاصة، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
زاير، سعد علي، صبري، داؤد عبدالسلام، وحسن، محمد هادي (2014)، طرائق التدريس العامة، الطبعة الاولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الزند، وليد وعبيدات، هادي (2010)، المناهج التعليمية (تصميمها- تنفيذها- تقويمها- تطويرها)، عالم الكتاب الحديث للنشر والطبع والتوزيع، اربد، الاردن.
الزيات، فتحي مصطفى (1998)، علم النفس المعرفي، دار النشر للجامعات، الجزء الثاني، القاهرة، مصر.
السامرائي، ابراهيم القاعود، عزيز، صبحي خليل، والمومني، محمد عقله (2000)، طرائق التدريس العامة و تنمية التفكير، الطبعة الثانية، دار الامل للنشر والتوزيع، اربد، الاردن.
سعادة، جودت أحمد (2018)، طرائق التدريس العامة وتطبيقاتها التربوية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
الشهراني، محمد بن مشعل (2010)، اثر استخدام نموذج ويتلي في تدريس الرياضيات على التحصيل الدراسي والاتجاه نحوها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة ام القرى، المملكة العربية السعودية.
العتوم، عدنان، الجراح، عبدالناصر ذياب، وبشارة، موفق (2013)، تنمية مهارات التفكير: نماذج نظرية وتطبيقات عملية، الطبعة الخامسة، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
العدوان، زيد سليمان، والحوامدة، محمد فؤاد (2015)، تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة، عمان، الاردن.
عطية، محسن علي (2015)، التفكير انواعه ومهاراته واستراتيجيات تعليمه، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
العفون، ناديا حسين، و مكاون، حسين سالم (2012)، تدريب معلم الرياضيات وفق النظرية البنائية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
علام، صلاح الدين محمود (2013)، اتقان القياس النفسي الحديث النظريات والطرق، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
علي، محمد السيد (2011)، المصطلحات التربوية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
كوافحة، تيسير مفلح (2010)، القياس والتقويم واساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة، الطبعة الثالثة، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
المبيضين، لانا محمد (2011)، التفكير خارج الصندوق من خلال برنامج الكورث، دار ديبونو للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
المعموري، ندى خضير تايه (2017)، اثر انموذج ستيبانز (Stepans) في اكتساب المفاهيم الكيميائية والاتجاه نحو المادة لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة بابل، بابل، العراق.
الوائلي، أزهار عبد ريسان (2018)، أثر أنموذج ستيبانـس المعدل في التحصيل والتفكير المنظومي لدى طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الرياضيات، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية للعلوم الصرفة / إبن الهيثم، جامعة بغداد، بغداد, العراق.
Fisher, N. (2005), Teaching Children to Think, 2nd Edition, GraphyCems, Spain.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Prospective Researches

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2025 by the authors. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). You may not alter or transform this work in any way without permission from the authors. Non-commercial use, distribution, and copying are permitted, provided that appropriate credit is given to the authors and Al-Hadba University.